Specialisaties
Wij richten ons op het geven van logopedische zorg aan zuigelingen, kinderen, volwassenen en ouderen. Binnen ons team werken logopedisten met diverse specialisaties.
Ademtherapie kan op zichzelf staan of een onderdeel zijn van de stemtherapie. Ademklachten kunnen verschillende oorzaken hebben, waaronder COVID. Een verkeerd adempatroon kan veel klachten geven. Vaak is er daarbij sprake van een verstoorde balans van de spierspanning in het lichaam. Met behulp van ontspanningstechnieken en het leren herkennen en toepassen van het natuurlijke ademritme kan er vaak al veel bereikt worden. Ook bij chronische, onverklaarbare hoestklachten kan logopedische behandeling zinvol zijn
Logopedist:
Afasie is een taalstoornis die ontstaat door hersenletsel. Dit hersenletsel wordt meestal veroorzaakt door een beroerte (CVA), maar kan ook ontstaan door een hersentumor, ongeval of een andere aandoening in de hersenen. Mensen met een afasie hebben problemen met het begrijpen van gesproken taal en of/het spreken, lezen en schrijven.
Meestal is in het ziekenhuis of revalidatiecentrum al logopedisch onderzoek gedaan en is daar het advies gegeven om logopedische behandeling te starten.
Vaak worden er oefeningen gedaan om het begrijpen, spreken, lezen en schrijven te verbeteren. Ook wordt de patiënt en de directe omgeving geleerd hoe zij op een andere manier dan voorheen met elkaar kunnen communiceren. Voor meer informatie zie www.afasie.nl.
Logopedist:
In en rondom onze mond zitten veel spieren. Deze zijn betrokken bij het spreken, maar ook bij de vorming van het gelaat en de stand van het gebit. De kaakspieren, tong, de lippen en de kinspieren oefenen allemaal kracht uit op het gebit. Afwijkende mondgewoonten kunnen het evenwicht tussen die spieren in en rondom de mond verstoren. Denk aan duimen, spenen, vingerzuigen, foutieve slikgewoonten, open mondgedrag of slissen.
Oro-myofunctionele therapie (OMFT) is er op gericht alle mondspieren weer in evenwicht te brengen door gerichte oefeningen te geven en foutieve gewoonten af te leren. De logopedist speelt een belangrijke rol bij het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren van het orofaciale skelet.
Andere behandelingen, zoals logopedische articulatietraining, orthodontie of een chirurgische kaakcorrectie, kunnen daardoor een blijvend resultaat opleveren of zelfs niet tot minder lang nodig zijn. OMFT wordt gegeven door een hiervoor opgeleide logopedist.
OMFT richt zich op kinderen vanaf vijf jaar én volwassenen. Om de gevolgen van afwijkend mondgedrag te beperken, is het van belang de behandeling in een zo vroeg mogelijk stadium te starten.
Logopedist:
Jonge kinderen die met spreken duidelijk achterblijven hebben mogelijk een vertraagde spraakontwikkeling (articulatiestoornis). Soms is er een duidelijke (medische) oorzaak, soms ook niet. In alle gevallen is het belangrijk om problemen vroeg (nog voor het kind twee is) te onderkennen. Een vertraagde spraakontwikkeling kan samenhangen met andere stoornissen zoals slechthorendheid of een algehele achterstand. Maar het komt ook voor dat het kind slecht spreekt zonder dat er een duidelijke oorzaak voor gevonden wordt.
Een vertraging in de spraakontwikkeling kan problemen geven: het kind wordt door de omgeving niet begrepen en het kan zich niet goed uiten. Dit kan tot gedragsproblemen leiden: het kind wordt opstandig en driftig als het niet begrepen wordt of het gaat zich juist steeds meer terugtrekken. Ook het leren op school kan moeizamer verlopen.
Logopedie Poolman maakt gebruik van de methonde Hodson & Paden, Metaphon en PROMPT om de spraakontwikkeling te stimuleren.
Logopedist:
Met auditieve vaardigheden bedoelen we: rijmen, horen van de eerste, middelste of laatste klank in een woord, het hakken (auditieve analyse) en plakken (auditieve synthese) van woorden en verschillen horen tussen klanken/woorden (auditieve discriminatie).
Dit zijn belangrijke vaardigheden voor een goede start in groep 3.
Kinderen die moeite hebben met de auditieve vaardigheden kunnen moeite krijgen met het leren lezen en schrijven.
Ook komt het vaak voor dat kinderen die moeite hebben met de auditieve vaardigheden nog regelmatig woorden verkeerd uitspreken. Het goed kunnen luisteren naar klanken, klankgroepen en woordgroepen is dus belangrijk voor het spreken, maar ook voor het leren lezen en schrijven.
Logopedist:
Dysartrie is een spraakstoornis die wordt veroorzaakt door een beschadiging van het zenuwstelsel. Hierdoor werken de spieren die nodig zijn voor het ademen, de stemgeving en de uitspraak onvoldoende.
Oorzaken van dysartrie zijn bijvoorbeeld een beroerte (CVA), een hersentumor, een ongeval, een spierziekte (ALS, MS) of een neurologische aandoening (ziekte van Parkinson). De communicatie bij mensen met dysartrie is verstoord omdat ze moeilijk te verstaan zijn. Ook kan er sprake zijn van een aangezichtsverlamming aan één kant waardoor de mimiek verandert en er speekselverlies of slikproblemen kunnen optreden. De logopedist zal onderzoek doen naar het gevoel en het functioneren van de spieren in het gezicht en de stem en verstaanbaarheid beoordelen. De behandeling is gericht op het verbeteren van de verstaanbaarheid. Ook geeft de logopedist adviezen aan de patiënt en de mensen in zijn omgeving. Voor meer informatie zie www.dysartrie.com.
Logopedist:
Dementie is een geleidelijke achteruitgang van het geestelijk functioneren, die niet te genezen is. Vergeetachtigheid, maar ook problemen met het dagelijks functioneren (bijv. koken, autorijden), of problemen bij het spreken (bijv. woorden niet kunnen vinden) of begrijpen van taal zijn kenmerken die passen bij deze ziekte. De logopedist kan hulp bieden als er problemen zijn met taal of slikken. De behandeling bestaat meestal uit voorlichting, begeleiding en advisering. In een vroeg stadium van dementie kan taaltherapie soms zinvol zijn.
Logopedist:
Ieder kind heeft een eigen ontwikkeling. Zo ook kinderen met het syndroom van Down. Logopedie bij kinderen met het syndroom van Down kan heel breed ingezet worden. Denk hierbij aan eet- en drinkproblemen, afwijkend mondgedrag, communicatieve vaardigheden of de spraak- en taalontwikkeling. We kijken samen naar waar het kind op dat moment in de ontwikkeling staat en wat de wensen en hulpvragen zijn van zowel ouder als kind.
Logopedist:
MFL is een afkorting voor manuele facilitatie van de larynx. De larynx, oftewel het strottenhoofd, is de plek in de keel waar de stembanden zich bevinden. Bij klachten over de stem, het ademen of het slikken kan er sprake zijn van teveel spanning in de spieren rond het strottenhoofd. Omdat de stand van de larynx beïnvloed wordt door de hele lichaamshouding wordt er bij het onderzoek en de behandeling aandacht geschonken aan de houding en beweging van de romp, nek en hals. Hierbij wordt gebruik gemaakt van spieroefeningen, stretching en massage.
Logopedist:
In de eerste levensjaren van je kind leert het verschillende soorten voedsel eten en drinken. Dit gaat niet altijd vanzelf: soms lukt het eten of drinken niet goed door een medische oorzaak. Het kan ook zijn dat je kind niet wilt, durft of kan eten als gevolg van bijvoorbeeld negatieve ervaringen.
De preverbaal logopedist kan je dan begeleiden en adviseren rond de voeding van je kind. Ook kan de preverbaal logopedist je helpen bij de beginnende communicatie van je kind van 0-2 jaar.
Het eten en drinken van je kind begint doorgaans met het drinken uit de borst of fles. Na een aantal maanden kan worden gestart met het aanbieden van lepelvoeding, het kind gaat vast voedsel leren kauwen en zal ook gaan leren drinken uit een beker.
In iedere fase van de ontwikkeling van eten en drinken kunnen zich problemen voordoen.
Het lukt je kind bijvoorbeeld niet goed om aan te happen aan de borst of fles, het gaat kokhalzen bij de lepelvoeding of het kind krijgt het vaste voedsel niet voldoende gekauwd om goed te kunnen doorslikken. Hierdoor kan het kind zich verslikken, gaan spugen en zo worden er negatieve ervaringen opgedaan waardoor het kind het eten in sommige gevallen kan gaan weigeren.
Soms is het kind hierdoor een periode (deels) afhankelijk van sondevoeding. De preverbaal logopedist kan jullie als ouders bij iedere stap in deze ontwikkeling begeleiden en adviseren. Ook kan de preverbaal logopedist een rol spelen in het afbouwen van de sondevoeding
Logopedist:
Een slikstoornis kan ontstaan na hersenletsel (bijvoorbeeld CVA, ongeval, tumor), een aandoening van het zenuwstelsel(bijvoorbeeld Parkinson, ALS) of na een operatie in het hoofd- en halsgebied. Bij een slikstoornis is (een deel van) het slikproces verstoord. Zo kan er bijvoorbeeld speeksel of voeding uit de mond lopen of blijft voeding in de mond plakken. Ook kan vocht of voedsel teruggegeven worden via de neus, of voedsel blijft in de keel hangen en kan niet goed worden doorgeslikt. Wanneer iemand zich verslikt komt dit omdat er vocht of voedsel in de luchtpijp komt. Vaak gaat dit gepaard met hevig hoesten en benauwdheid.
De logopedist spoort met een slikonderzoek de oorzaak van de slikstoornis op en stelt vast in welke fase van het slikproces de stoornis plaatsvindt.
In de behandeling verbetert de logopedist het slikproces door compensatietechnieken aan te leren of door sliktraining te geven (slikrevalidatie).
Ook wordt, al dan niet in samenwerking met een diëtiste, advies gegeven over bijvoorbeeld de samenstelling van het voedsel, de manier waarop het wordt aangeboden, de beste houding waarin geslikt kan worden en over aanpassingen in eet- en drinkgerei. Voor meer informatie zie www.dysfagie.nl.
Logopedist:
Stem
De logopedist kan hulp bieden bij klachten met betrekking tot de stemgeving, de keel, de ademhaling of het spreken. Deze klachten kunnen op iedere leeftijd voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Keelpijn of vermoeidheid als gevolg van praten of zingen
- Schorheid of heesheid die aanhoudt of vaak terugkeert
- Hyperventilatie of andere ademklachten
- Moeite met duidelijk verstaanbaar spreken
- Het gevoel of er iets in de keel zit (globusklachten)
- Slikklachten
- Aanhoudende kriebelhoest of andere keelklachten zonder medische oorzaak
Voor wie?
Bij kinderen komt met name heesheid regelmatig voor, vaak als gevolg van verkeerd stemgebruik. Daarbij kunnen stemplooiknobbeltjes ontstaan. Logopedie is de aangewezen therapie voor de behandeling van (beginnende) stemplooi-knobbeltjes. Bij volwassenen zijn de stem-problemen uiteenlopend en kunnen zowel een fysieke als een functionele oorzaak hebben.
Bij een stembelastend beroep zoals lesgeven kan stemtherapie behulpzaam zijn. Bij sommige mannen treedt tijdens de puberteit geen stembreuk op en kan er sprake zijn van een blijvend hoge spreektoon. Bij ouderen komen stemproblemen vaak voor bij neurologische aandoeningen zoals MS en Parkinson of na een CVA, bij ziekten zoals kanker of als gevolg van het normale verouderingsproces.
Wij bieden ook logopedische therapie voor transgendervrouwen die hun stem vrouwelijker willen laten klinken.
Therapie
Stemtherapie wordt aanbevolen bij aanhoudende heesheid, onvoldoende draagkracht van de stem, een gespannen stemgeving of andere problemen die met het stemgeluid samenhangen. Na een uitgebreide inventarisatie van de (on-) mogelijkheden van de stem wordt met u samen een behandelplan opgesteld. De logopedist zal met u kijken welke oefeningen het beste passen bij uw specifieke situatie. Meestal wordt er gewerkt aan de ademhaling, lichaamshouding en een ontspannen manier van stemgeving. Om een advies op maat te kunnen geven wordt ook gekeken naar het stemgebruik in uw dagelijkse situaties, waarbij aandacht wordt besteed aan mogelijke omgevingsfactoren zoals lawaai, rook en stof en een slechte akoestiek. Ook kan er een relatie zijn tussen stemproblemen en reflux (opkomend maagzuur).
Logopedist:
Kinderen met een taalachterstand maken een normale ontwikkeling door, maar blijven toch wat achter in hun taalontwikkeling. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door een (tijdelijk) verminderd gehoor of te weinig taalaanbod. Soms is een kind verlegen en gebruikt daardoor minder taal waardoor het minder snel ontwikkelt.
Een taalachterstand kan vaak verholpen worden door de oorzaken te verminderen en de taal met behulp van de logopedist te stimuleren.
Logopedist:
De meeste kinderen maken een ‘normale’ taalontwikkeling door. Ze brabbelen en begrijpen al ruim voor hun eerste jaar woordjes en korte zinnetje. Rond het eerste jaar komen de eerste woordjes. Daarna volgen al snel de eerste korte zinnetjes. Als een kind naar de basisschool gaat, spreekt hij/zij meestal verstaanbaar voor zijn omgeving. Als kinderen ouder worden gaan zij langere en meer ingewikkelde zinnen zeggen. Kinderen leren hun verhaal te vertellen en hun mening te geven. Er is ook een groep kinderen waarbij de taalontwikkeling niet zo gemakkelijk verloopt. Deze kinderen hebben een Taal-Ontwikkelings-Stoornis (TOS). Een TOS is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis. Dit betekent dat taal in de hersenen minder goed wordt verwerkt. Een kind met TOS vindt het bijvoorbeeld moeilijk om taal te begrijpen of heeft moeite met praten. De taal- en spraakontwikkeling verloopt hierdoor anders dan bij leeftijdsgenoten. TOS wordt niet veroorzaakt door te weinig of een slecht taalaanbod of een slecht gehoor.
Logopedist: